Bliv vores nye informationsspecialist i Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut – gør en forskel i sundhedsvæsenet ved at understøtte evidensbaseret praksis

Har du erfaring med systematiske litteratursøgninger, og evner du at omsætte kliniske spørgsmål til søgestrategier? Brænder du for at understøtte evidensbaseret praksis i sundhedsvæsenet? Vil du være med til at sikre, at sundhedsprofessionelle har adgang til den nyeste og bedste tilgængelige viden? Så er du måske vores nye søgespecialist i Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut.
Som informationsspecialist får du en central rolle i arbejdet med at understøtte sundhedsprofessionelle i udviklingen af evidensbaserede kliniske retningslinjer og andre kvalitetsudviklingsinitiativer.

 

Dine opgaver vil blandt andet være at

  • I dialog med sundhedsprofessionelle og metodekonsulenter planlægge og udføre systematiske litteratursøgninger i relevante bibliografiske databaser
  • Vejlede og undervise sundhedsprofessionelle i litteratursøgning og kritisk vurdering af evidens
  • Kvalitetssikre søgestrategier og dokumentere søgeprocesser
  • Bistå i den systematiske screening af søgeresultater, herunder sikre korrekt anvendelse af in- og eksklusionskriterier
  • Samarbejde med metodekonsulenter og faglige eksperter om evidensgrundlaget for kliniske retningslinjer
  • Udvikle og optimere strategier for litteratursøgning og informationsindsamling
  • Holde dig opdateret på nye metoder og teknologier inden for informationssøgning og evidensvurdering
  • Bidrage til udvikling af retningslinje- og kvalitetsarbejdet i Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut, herunder også arbejdet med analyser og vurderinger af behandlingsformer

 

Vi tilbyder

  • En nøglerolle i et vigtigt arbejde for kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet
  • En alsidig hverdag med både drifts- og udviklingsopgaver
  • Et tværfagligt samarbejdsmiljø med dygtige og engagerede kolleger
  • Mulighed for faglig og personlig udvikling
  • Fleksible arbejdsvilkår

 

Om dig

Vi forestiller os, at du har en uddannelse inden for informationsvidenskab, sundhedsvidenskab eller beslægtede områder, fx cand.scient.bibl., cand.scient.san.publ. eller lignende.

Derudover ser vi gerne, at du

  • Har erfaring med systematiske litteratursøgninger i bibliografiske databaser som PubMed, Embase, PsycINFO og Cochrane
  • Har kendskab til evidensbaseret medicin og principper for kritisk vurdering af videnskabelig litteratur
  • Er systematisk, analytisk og struktureret i din tilgang til opgaver
  • Er en god formidler og kan kommunikere komplekse søgeprocesser på en forståelig måde til klinikere
  • Har lyst til at samarbejde på tværs af faggrupper og bidrage aktivt til videndeling
  • Motiveres af at arbejde i en organisation med fokus på kvalitet og forbedringer. 

 

Løn og ansættelsesforhold

Stillingen er på 37 timer pr. uge. Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til gældende overenskomst med mulighed for forhandling af kvalifikations- og funktionstillæg. Du bliver ansat i Region Midtjylland med tjenestested i Aalborg, Aarhus, Odense eller København. Ansættelsen vil ske i en af kvalitetsenhederne i Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut.
Vi ser frem til at modtage din ansøgning!

 

Ansøgningsfrist

Send os din ansøgning, CV, uddannelsesbevis og evt. andre relevante dokumenter via vores online system senest 1. juni 2025. Vi forventer at holde ansættelsessamtaler i Aarhus den 11. juni. 
Tiltrædelse 1. september 2025 eller snarest derefter.
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte teamleder Sasja Jul Håkonsen på telefon 2478 6241.

 

Hvem er Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut?

Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut arbejder sammen med sundhedsvæsenet for, at patienter får udredning og behandling af høj og ensartet kvalitet i hele patientforløbet, og at alle får mest mulig sundhed for vores ressourcer. 
I fællesskab udvikler vi kvaliteten i sundhedsvæsenet gennem fire faglige indsatsområder:

  • Kliniske retningslinjer fungerer som beslutningsstøtte for klinisk sundhedspersonale, med det formål at sikre, at patienter modtager den mest effektive og optimale behandling 
  • Vurderinger af behandlingsformer og sundhedsteknologi sigter mod at optimere ressourceudnyttelsen ved at frigøre arbejdskraft og fjerne behandling, der ikke giver tilstrækkelig værdi 
  • Kliniske kvalitetsdatabaserer anvendes til at monitorere og udvikle behandlingskvaliteten på tværs af landet, med henblik på at identificere forbedringsområder og fremme høj og ensartet kvalitet 
  • Håndtering af utilsigtede hændelser er med til at skabe læring i sundhedsvæsenet. SundK har i maj 2025 overtaget ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabase

Med 150 dedikerede medarbejdere fordelt på fire lokationer i Aarhus, Aalborg, København og Odense arbejder vi for at understøtte høj og ensartet kvalitet i hele patientens forløb. 


Da Region Midtjylland løbende gennemfører besparelser og omorganiseringer, vil medarbejdere i omplacering, der søger stillingen, have fortrinsret.

 

 

Ansøg
Del i dit netværk Del på Facebook Del på X Del på LinkedIn Udskriv Tip en ven
Frist:
Stillingsbetegnelse: Andre stillinger
Tiltrædelse: 01-09-2025
Arbejdssted: Sundhedsvæsnets Kvalitetsinstitut
Afdeling:
SundK - Odense
Lokation: Forskerparken 10, 5230,Odense M
Beskæftigelsestype: Fast
Arbejdstid: Fuldtid
Primær kontaktperson:
Sasja Jul Håkonsen Cand.cur.
Telefon (Primær kontakt): 2478 6241
  • Kontaktinfo
  • Regionshuset Viborg
  • Skottenborg 26, 8800 Viborg
  • Postboks 21
  • Tlf: 7841 0000
  • Email: Kontakt@regionmidtjylland.dk
  • www.rm.dk