Erfaren økonomikonsulent til Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut

Er du en skarp talknuser og vil du være med til at sikre økonomistyringen i en nyetableret organisation? Har du stærke analytiske evner og lyst til at bidrage til vores strategiske beslutningsprocesser?  Er du udadvendt og god til at samarbejde? Hvis ja, så har vi måske jobbet til dig som økonomikonsulent med ansvar for budgetmodel og regnskab i Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut.  


Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut er en ny tværregional organisation, som er baseret på en fusion af to eksisterende organisationer. Det er afgørende, at instituttet er en transparent samarbejdspartner med fokus på effektiv og klog udnyttelse af de drifts- og projektmidler, som vi forvalter. Derfor er denne stilling et vigtigt skridt  i etableringen af det nye institut. 

Som økonomikonsulent i Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut får du en central rolle ift. den samlede økonomistyring. Du skal derfor have en bred profil, hvor du har ansvaret for processen fra budget til regnskabsaflæggelse, samt hvad der måtte ligge der imellem af analyseopgaver, økonomiopfølgninger og rådgivning. Du vil fungere som central sparringspartner for Direktionen og ledergruppen og skal hjælpe os med at realisere vores mål gennem stærk økonomisk indsigt og proaktive løsninger. 

Den vigtigste og første opgave for dig bliver derfor i samarbejde med Direktionen at designe og implementere en model for økonomistyring, som understøtter såvel den strategiske som operationelle styring. I relation hertil vil det være en prioriteret opgave at koble modellen for økonomistyring med den reorganisering af SundK, som er på vej og implementeres pr. 1. september 2025.

Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut har en række kerneopgaver og er kendetegnet ved at have en meget stor række af samarbejdspartnere, hvilket også påvirker økonomikonsulenten, som skal forholde sig til mange interessenter og finansieringskilder. 

Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut er administrativt forankret i Region Midtjylland, og vi følger regnskabsprincipper og anvender økonomisystemer gældende i regionen. Du vil derfor have løbende dialog med Region Midtjylland Koncernøkonomi, ligesom du i det daglige sammen med de tre kolleger, der håndterer bogholderiet, udgør et uformelt økonomiteam. Din portefølje ligger overvejende inden for økonomifunktionen. Der er tale om en ny funktion i forhold til de to fusionerende organisationer, og du kan derfor præge din samlede opgaveportefølje og tilrettelægge velfungerende arbejdsgange sammen med direktionen og den samlede ledergruppe. 

Vi søger en erfaren, selvstændig og dialogorienteret økonomikonsulent.

Den ideelle kandidat: 

  • Har en relevant økonomifaglig baggrund 
  • Har flere års erfaring fra en økonomiplanlægningsfunktion i en offentlig myndighed og meget gerne med ledelsesunderstøttelse.  Du har således indsigt i såvel de offentlige regelsæt som økonomisystemer 
  • Har gode formidlingsevner - både mundtligt og skriftligt 
  • Arbejder proaktivt og selvstændigt inden for sit ansvarsområdeområde, og får energi af samarbejdet med andre og bidrager gerne som sparringspartner og en hjælpende hånd når der er behov 
  • Trives med en blanding af faste driftsopgaver og mere udviklingsprægede opgaver 
  • Er serviceminded og brænder for at hjælpe andre med at forstå økonomiske sammenhænge 
  • Tænker på tværs og kan se opgaver og økonomi fra flere vinkler 

 

Dine opgaver: 

  • Budgetlægning, herunder en hensigtsmæssig fordeling af budgettet til de opgaver, som Instituttet varetager 
  • Økonomiopfølgning, herunder følge op på og analysere forbruget i de enkelte afdelinger og understøtte enhedslederne ift. løbende styring af deres budgetter 
  • Udarbejdelse af analyser, prognoser og økonomiske konsekvensberegninger 
  • Udvikling og brug af nøgletal og ledelsesinformation, primært via ØS-indsigt 
  • Udarbejdelse af økonomisager til institutledelsen, bestyrelsen m.fl. 
  • Kontaktperson ift. dialog vedr. budget og regnskab med fx RM Koncernøkonomi, Danske Regioner og revisor 

 

Praktiske info og sådan søger du stillingen 

Løn og ansættelse: Stillingen ønskes besat pr. 15. august eller 1. september 2025 og er på 37 timer pr. uge. Løn- og ansættelsesvilkår er efter gældende overenskomst med mulighed for forhandling af kvalifikationstillæg. Såfremt erfaring og kompetencer matcher profilen for chefkonsulenter i Region Midtjylland, vil der være mulighed for ansættelse som sådan. 
Arbejdsstedet er vores kontor i enten Aalborg (NOVI Science Park), Aarhus (Hedeager), Odense (Forskerparken) eller i København (Rigshospitalet). 
Du skal regne med nogen rejseaktivitet i forbindelse med møder og kontakt til kolleger. 

Ansøgning: Send os din ansøgning, dit CV, uddannelsesbevis og evt. andre relevante dokumenter via vores online system senest den 8. juni 2025. 
Vi forventer at afholde ansættelsessamtaler den 16. juni i København.
Hvis du har lyst til at høre nærmere om stillingen, er du velkommen til at kontakte afdelingsleder Tine Bro på telefon 23 81 03 78 eller vicedirektør Marie Rønde på telefon 23 25 74 78. 

 

Om Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut 
Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut blev oprettet den 1. januar 2025 og arbejder sammen med sundhedsvæsenet for, at patienter får udredning og behandling af høj og ensartet kvalitet i hele patientforløbet, og at alle får mest mulig sundhed for vores ressourcer.   

I fællesskab udvikler vi kvaliteten i sundhedsvæsenet primært gennem fire faglige indsatsområder:  

  • Kliniske retningslinjer fungerer som beslutningsstøtte for klinisk sundhedspersonale, med det formål at sikre, at patienter modtager den mest effektive og optimale behandling 
  • Vurderinger af behandlingsformer og sundhedsteknologi sigter mod at optimere ressourceudnyttelsen ved at frigøre arbejdskraft og fjerne behandling, der ikke giver tilstrækkelig værdi 
  • Kliniske kvalitetsdatabaserer anvendes til at monitorere og udvikle behandlingskvaliteten på tværs af landet, med henblik på at identificere forbedringsområder og fremme høj og ensartet kvalitet 
  • Håndtering af utilsigtede hændelser er med til at skabe læring i sundhedsvæsenet. SundK har i maj 2025 overtaget ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabase 

Med 150 dedikerede medarbejdere fordelt på fire lokationer i Aarhus, Aalborg, København og Odense arbejder vi for at understøtte høj og ensartet kvalitet i hele patientens forløb. 



Da Region Midtjylland løbende gennemfører besparelser og omorganiseringer, vil medarbejdere i omplacering, der søger stillingen, have fortrinsret

Ansøg
Del i dit netværk Del på Facebook Del på X Del på LinkedIn Udskriv Tip en ven
Frist:
Stillingsbetegnelse: Økonomi og regnskab
Tiltrædelse: 15-08-2025
Arbejdssted: Sundhedsvæsnets Kvalitetsinstitut
Afdeling:
SundK - Aarhus
Lokation: Hedeager 3, 8200 Aarhus N
Beskæftigelsestype: Fast
Arbejdstid: Fuldtid
Primær kontaktperson:
Tine Bro Afdelingsleder
Telefon (Primær kontakt): 23 81 03 78
Kontakt: Marie Rønde
Telefon: 23 25 74 78
  • Kontaktinfo
  • Regionshuset Viborg
  • Skottenborg 26, 8800 Viborg
  • Postboks 21
  • Tlf: 7841 0000
  • Email: Kontakt@regionmidtjylland.dk
  • www.rm.dk