Konsulent til informationssikkerhedsindsats på Socialområdet i Region Midtjylland

Region Midtjylland søger en persondatakonsulent til det specialiserede socialområde. 

Har du lyst til at rådgive, undervise og afholde workshops om informationssikkerhed? Kan du både være den lokale ekspert i komplekse regler og samtidig formidle dem på en letforståelig måde? Og har du lyst til at gøre det hele i tæt samarbejde med socialpædagoger, socialrådgivere og andre faggrupper med stærk socialpædagogisk kultur og faglighed? Så er du måske vores nye persondatakonsulent. 

 

Informationssikkerhed på Socialområdet 

Tilliden mellem borger og medarbejder er en hjørnesten i Region Midtjylland. På Socialområdet behandler vi oplysninger om borgerne i dyb fortrolighed, og følsomme persondata må under ingen omstændigheder deles med uvedkommende. Samtidig er det en forudsætning for at yde den bedste hjælp til borgerne, at de relevante oplysninger er let tilgængelige for de fagpersoner, som arbejder på socialområdet. 

Den øgede digitalisering i velfærdssektoren har givet medarbejderne nemmere og bedre adgang til den relevante viden og øget kvaliteten og sikkerheden for socialområdets brugere. Men digitalisering øger også kravene til medarbejdernes kompetencer og forståelse af komplekse regler. 

Som led i informationssikkerhedsarbejdet har Region Midtjylland implementeret et initiativ, som skal styrke den lokale forankring, kompetencer og kendskab til informationssikkerhed på det specialiserede socialområde. Det gør vi, fordi en god sikkerhedskultur kræver en lokal tilstedeværelse. Initiativet er en del af Region Midtjyllands samlede indsats med awareness, som kort beskrevet omhandler arbejdet med at styrke medarbejdernes viden og opmærksomhed om informationssikkerhed.

 

Om stillingen 

Som persondatakonsulent vil du komme rundt på bosteder, dagtilbud og institutioner på alle Socialområdets specialområder i Region Midtjylland. Du vil have din daglige arbejdsplads i Social-It med base i Regionshuset Viborg, hvor det almindelige ledelsesansvar for stillingen er placeret. Det faglige ansvar for stillingen ligger i Digital Forvaltning i Regionssekretariatet, Viborg. Det bliver en vigtig del af stillingen at skabe netværk og relationer på tværs af organisationen. 

 

Som persondatakonsulent får du blandt andet ansvaret for at:

  • udbrede viden om informationssikkerhed på socialområdet 
  • være opsøgende og være med til at identificere indsatsområder 
  • afholde undervisning og workshops om sikker håndtering af persondata 
  • være socialområdets tovholder og kontaktperson inden for informationssikkerhed 
  • bidrage til at udarbejde og implementere retningslinjer for håndtering af persondata 

I alle opgaver kan du søge sparring hos dine kolleger på Socialområdet, og du vil også samarbejde tæt med dine faglige ekspert-kolleger i regionens centrale informationssikkerhedsfunktion. Du vil desuden indgå i Region Midtjyllands team for persondatakonsulenter, som består af persondatakonsulenter fra regionens øvrige hospitaler og enheder og to medarbejdere fra Regionssekretariatet. 

 

Om dig 

Vi lægger vægt på, at du har: 

  • en mellemlang eller lang videregående uddannelse, f.eks. indenfor socialområdet, det samfundsvidenskabelige eller det juridiske område. 
  • erfaring med informationssikkerhed eller kendskab hertil 
  • erfaring med undervisning/rådgivning/formidling 
  • erfaring fra eller kendskab til socialområdet
  • erfaring med projekt- og procesledelse 
  • kendskab til relevant lovgivning og/eller It er en fordel men ikke et krav
  • forståelse for og lyst til at arbejde i en kompleks og politisk ledet organisation, hvor udvikling og forandring ikke altid er et "quick-fix"

 

Blandt dine personlige egenskaber vil vi kigge særligt efter, om du:

  • har gode kommunikationsevner og er i stand til at videreformidle et svært budskab på en letforståelig måde, så ledere og medarbejdere på socialområdet let kan tilgå den viden 
  • befinder dig godt i rollen som underviser og facilitator 
  • er god til at opbygge relationer og leve dig ind i medarbejdernes hverdag 
  • er nysgering, udadvendt og trives med at være kontaktsøgende i dit arbejde 
  • trives med en høj grad af selvstændighed  
  • er god til at strukturere og koordinere 
  • har et godt humør, der passer ind i et uhøjtideligt miljø 

 

Hvem er vi 

Du bliver en del af Danmarks største og mest specialiserede socialområde. Et socialområde med store ambitioner om at gøre en forskel for de mest udsatte borgere i vores samfund. På Socialområdet i Region Midtjylland driver vi en række specialiserede bosteder, dagtilbud og institutioner for børn, unge og voksne med særlige behov. Tilbuddene er samlet i otte specialområder med hver sin områdeledelse. 

Formelt bliver du ansat i informationssikkerhedsteamet i Digital Forvaltning, men udlånt til socialområdet med daglig reference til Vibeke Kjær-Jensen, vicekontorchef og leder af Social-IT.

Digital Forvaltning har til formål at fremme digitaliseringen i Region Midtjylland samt at sikre, at der arbejdes systematisk med regionens informationssikkerhedspolitik i hele regionen inden for en fælles ramme. I den forbindelse er informationssikkerhedsteamet en del af regionens informationssikkerhedsfunktion, der desuden består af medarbejdere fra Juridisk kontor, samt it-sikkerhedsfunktionen og stabsmedarbejdere i It. De forskellige afdelinger har hver sine primære arbejdsområder, men arbejder sammen for at løse opgaverne bedst muligt. Digital Forvaltning er en del af Regionssekretariatet, der blandt andet varetager sekretariatsbetjening af regionsrådet og direktionen.

Du kan læse mere om Region Midtjylland og Regionssekretariatet, herunder Regionssekretariatets virksomhedsplan på:  https://www.rm.dk/siteassets/om-os/organisation/organisationsplan/organisationsplan/1774-organisationsplan.pdf 

 

Løn- og ansættelsesvilkår 

Løn– og ansættelsesforhold i henhold til gældende overenskomst. 

Ansøgningsfrist den 5. januar 2025. 

Ansættelsessamtaler forventer vi at holde den 12. januar 2026 og eventuelle 2. samtaler den 21. januar 2026. 

Tiltrædelse: den 1. februar 2026 eller snarest muligt derefter.

 

Når vi læser ansøgninger, kigger vi allermest efter, hvordan du kan se din erfaring komme konkret i spil i forhold til de opgaver, vi har beskrevet her i opslaget.

 

Yderligere oplysninger Rikke Stein, Kontorchef i Digital Forvaltning, tlf. nr.: 2135 9030 eller Specialkonsulent Jacob Frank Nielsen, tlf. nr.: 6161 4711. 

 

 


Stillingen er som udgangspunkt en fuldtidsstilling.

Da Region Midtjylland løbende gennemfører besparelser og omorganiseringer, vil medarbejdere i omplacering, der søger stillingen, have fortrinsret.

Ansøg
Del i dit netværk Del på Facebook Del på X Del på LinkedIn Udskriv Tip en ven
Frist:
Stillingsbetegnelse: AC-medarbejder
Tiltrædelse: 01-02-2026
Arbejdssted: Regionshuset Viborg
Afdeling:
Digital Forvaltning
Lokation: Skottenborg 26, 8800, Viborg
Beskæftigelsestype: Fast
Arbejdstid: Fuldtid
Primær kontaktperson:
Rikke Stein Kontorchef
Telefon (Primær kontakt): 2135 9030
  • Kontaktinfo
  • Regionshuset Viborg
  • Skottenborg 26, 8800 Viborg
  • Postboks 21
  • Tlf: 7841 0000
  • Email: Kontakt@regionmidtjylland.dk
  • www.rm.dk